Osoba ucząca się

„Ucz się tak, jakbyś miał żyć wiecznie” – to mogłoby być z pewnością hasło przewodnie osób z tym talentem. Dla nich lifelong learning to sposób na życie. Nigdy nie jest za późno, aby zdobyć nowe umiejętności lub wiedzę.

Talent Uczenie się (ang. Learner) należy do domeny myślenia strategicznego. Osoby, dla których jest dominujący kochają się uczyć i ciągle nad sobą pracować. Już teraz pewnie domyślacie się, że nazwa love2learn nie wzięła się znikąd. Learner jest moim talentem numer 2. I faktycznie uwielbiam się uczyć.

Ogólna charakterystyka talentu

Osoby, które wyróżnia cecha Uczenia się, mają silne pragnienie nauki i ciągłego doskonalenia siebie. Są bardzo ciekawskie i podążają za tematami, które ich interesują. Pasjonuje ich przechodzenie od niewiedzy do eksperckości. Obserwowanie nawet niewielkich postępów dodaje motywacji. Mają naturalną zdolność do szybkiego przyswajania informacji. W sposób naturalny wiedzą, jak uczą się najlepiej.

A jak uczy się Learner?

Sposób nauki może być uzależniony od innych talentów dominujących. Jeśli Learner występuje wspólnie z Intelektem być może będzie to bardziej czytanie, czas na przemyślenie przyswojonych treści lub stawianie sobie pytań weryfikujących zgromadzone informacje. W przypadku współwystępującego Analityka może pojawić się potrzeba poszerzenia perspektywy, próba osadzenia przyswajanych treści w szerszym kontekście, w powiązaniu z innymi wcześniej zgromadzonymi wiadomościami. Dla talentu Komunikatywność efektywnym sposobem nauki może być możliwość przegadania świeżo zdobytych informacji z innymi lub właśnie uczenie innych będzie tą najbardziej skuteczną metodą. Rywalizacja może powodować, że z nauki robimy w pewnym sensie zawody. Nie muszą to być zawody z kimś innym. Równie dobrze możemy się ścigać z samym lub samą sobą. Wreszcie dla Aktywatora kluczem do sukcesu będzie najprawdopodobniej uczenie się w działaniu.

Talenty Gallupa w pracy: Uczenie się

Osoby z dominującym talentem Learner, wnoszą do zespołu perspektywę rozwoju, są zainteresowane nowinkami i potrafią nimi zainteresować innych. Zarażają motywacją do ciągłej nauki, dzieląc się swoją radością z tego procesu. Sprawiają, że zespół i/lub organizacja są zawsze na czasie lub nawet o kilku kroków do przodu przed konkurencją. Uwielbiają też pomagać w nauce, co czyni ich naturalnymi nauczycielami. Ponieważ wiedzą, że ludzie uczą się na różne sposoby, indywidualizują swoje podejście, aby inni mogli uczyć się w sposób, który najbardziej im odpowiada.

Taka gotowość do nauki sprawia, że osoby te są w stanie szybko przystosować się do zmian i z powodzeniem radzić sobie w sytuacjach wymagających nabywania nowych umiejętności. W środowisku zawodowym mogą być wręcz katalizatorem zmian. Wiele osób jest przerażonych faktem jak szybko zmienia się rynek pracy, jedne zawody zanikają a inne się pojawiają. Osoba z talentem Uczenie się może na nim polegać w tym kontekście. „Nie wiesz? Nie umiesz? To się nauczysz!” 

Co więcej kariera i środowisko pracy, w którym mamy do czynienia z ciągłymi zmianami – technologii, regulacji – dostarcza talentowi Learner bodźców do ciągłego rozwoju i daje mu satysfakcję. Takie podejście może również uspokajać osoby współpracujące w zespole i pobudzać ich do działania. Kiedy inni członkowie zespołu są oporni lub boją się zmian, Learner podrzuca im informacje i pomaga dowiedzieć się, co muszą zrobić, aby się rozwijać.

W roli kierowniczej Learnerzy motywują członków zespołu, aby ciągle zwiększali swoje kompetencje, by się ciągle rozwijali. Są gotowi inwestować w rozwój pracowników. Takie osoby cechuje otwartość. Potrzebują, by stawiać przed nimi nowe wyzwania rozwojowe, które wymagają od nich dowiedzenia się czegoś nowego lub nauczenia się nowych umiejętności.

Kiedy Learner staje przed określonym wyzwaniem lub problemem, pierwsza rzecz od której zacznie rozwiązywanie tego problemu jest edukacja! Więc jeśli zostanie zaproszony do udziału w charytatywnym turnieju golfa, najpierw pójdzie się rozejrzeć czy poszuka lekcji golfa, zamiast po prostu wybrać kilka kijów i spróbować. Jeśli organizacja staje np. przed wyzwaniem przejścia w pełni na system pracy zdalnej, Learner prawdopodobnie poszuka eksperta, który poprowadzi webinarium lub szkolenie na temat najlepszych praktyk w zakresie pracy zdalnej zamiast po prostu zacząć i podążać za intuicją. Jeśli więc naprawdę chcesz zainspirować Learnera do skupienia się na tym, co jest wyzwaniem dla organizacji, uczyń z tego temat, o którym może się wiele nauczyć.

Potrzeby talentu Uczenie się

Osoby z talentem Uczenie się mają dużą potrzebę bycia wystawianym na wciąż nowe doświadczenia, informacje i wyzwania, które wymagają od nich zdobycia nowej wiedzy i/lub umiejętności. Jeśli tego nie otrzymają lub same sobie nie dostarczą takich bodźców, mogą się szybko znudzić i frustrować.

Z chęcią uczenia się wiąże się również potrzeba dzielenia się zgromadzoną wiedzą. Warto dawać sobie przestrzeń na tego typu aktywności.

Jak objawia się niedojrzały Learner?

Niedojrzałość talentu objawia się w braku skupienia na rezultatach tej nauki, bo Learnera czasem bardziej niż efekt interesuje sam proces zdobywania nowej wiedzy lub umiejętności. Istnieje tu ryzyko wystąpienia zjawiska „ćpania wiedzy”, kupowania i przerabiania coraz to nowych kursów, kończenia studiów podyplomowych, co nie będzie się wyraźnie przekładać na przemyślany rozwój zawodowy.

Wyzwaniem jest też efektywność nauki, czyli zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce – to obszar do pracy dla osób z talentem Uczenie się. Drugą kwestią jest mnogość tematów, które je ciekawią. Może to prowadzić do wszechstronności kosztem specjalizacji. W kontekście środowiska zawodowego może z kolei skutkować odchodzeniem w obszary, które są nieistotne dla jego wyników indywidualnych lub wyników całego zespołu.

8 sposobów jak inwestować w talent Uczenie się

  • Prawdopodobnie lubisz dzielić się zdobytą wiedzą więc szukaj ku temu okazji. Niech będą one adekwatne do sposobu jaki jest dla Ciebie najbardziej satysfakcjonujący. Być może będzie to prowadzenie webinariów, seminariów lub szkoleń. Ale może występowanie przed innymi nie jest dla Ciebie zbyt komfortowe. Wtedy rozwiązaniem będzie pisanie – bloga, notatek, maili, którymi podzielisz np. ze swoimi współpracownikami. 
  • Jeśli jednak satysfakcjonuje Cię występowanie przed innymi, być może warto zainwestować w  umiejętności trenerskie. Nie chodzi oczywiście o to, aby koniecznie wybrać zawód trenera lub szkoleniowca ale aby do swojej mapy kompetencji dołożyć „umiejętność uczenia innych”.
  • W miarę możliwości wybieraj ścieżkę kariery w dziedzinach, w których stale zmieniają się technologie lub przepisy. Wyzwanie, jakim jest nadążanie, doda Ci energii i sprawi, że zmniejszy się ryzyko szybkiego znudzenia się danym kierunkiem zawodowym.
  • Podobnie jak w przypadku talentu Input (Zbieranie), ważne aby zdecydować czy chcemy iść raczej w kierunku wszechstronności – wiedzieć coś o wielu rzeczach czy w kierunku specjalizacji – stawać się ekspertem w jednej lub kilku dziedzinach. Łatwiej nam będzie tym sposobem ukierunkować i zaopiekować potrzeby talentu. Każda z tych opcji jest dobra. Możesz stać się ekspertem w jednej dziedzinie, ale możesz też być konsultantem, który wchodzi w określone sytuacje i jego podstawowym celem jest szybkie zapoznanie się z problemem, zdobycie nowej wiedzy, informacji, połączenie jej z tym, co już wiesz i zaproponowanie optymalnego rozwiązania problemu.
  • Jeśli jednak masz problem z zapisywaniem się na zbyt dużą ilość kursów czy szkoleń, opracuj system podejmowania decyzji, na które się zdecydujesz, a które po prostu sobie odpuścisz .
  • Opracuj sposób śledzenia postępów w nauce. Dostrzeganie tego, jak owocna droga od laika do eksperta za Tobą będzie działać niezwykle motywująco.
  • Dla Learnera wyzwaniem jest korzystanie ze zdobytej wiedzy i informacji w praktyce. Jeśli dla Ciebie również jest to problem, planując naukę zaplanuj jednocześnie konkretne aktywności które sprawią, że wiedza zostanie przełożona na praktykę.
  • Bądź katalizatorem zmian. Inni mogą być onieśmieleni nowymi zasadami, nowymi umiejętnościami lub nowymi okolicznościami. Twoja gotowość do chłonięcia tej nowości może uspokoić ich obawy i pobudzić do działania.

Daj znać, którą z tych wskazówek bierzesz sobie w pierwszej kolejności do serca.

Jeśli interesuje Cię wykorzystanie wiedzy o talentach, aby zaplanować dalszy rozwój zawodowy, wybrać swoją ścieżkę kariery lub znaleźć odpowiedź na pytanie, jak w większym stopniu wykorzystać talenty i mocne strony w swojej pracy zawodowej, dołącz do kursu online „Talenty w karierze i własnym biznesie”. Niedługo startuje kolejna edycja, a poniżej możesz zapisać się na listę osób zainteresowanych. W nagrodę otrzymasz pierwsze ćwiczenie z kursu „Dziennik Obserwacji Talentów”.

Podobne wpisy